Bakan Uraloğlu açıkladı: İki şehir arasındaki mesafe 14 saatten 3,5 saate düşecek
Uraloğlu, Afyonkarahisar ve Sinanpaşa ilçelerinde yapımı devam eden Ankara – İzmir Yüksek Hızlı Tren (YHT) Yolu güzergahındaki Afyonkarahisar’daki yarma ve altyapı platformlarında incelemelerde bulundu.
İlçedeki şantiyede yetkililerden brifing alan Uraloğlu, güzergahta Ankara – İzmir Yüksek Hızlı Tren Proje İnceleme Programında yaptığı konuşmada, imalat çalışmalarını görmek için saha programı düzenlediklerini belirtti. Halen üretimi devam eden en değerli demiryolu projelerinden biri olan Ankara – İzmir YHT’nin inşaatı yerinde. Şu ana kadar Afyonkarahisar’daki uzun projenin çalışmalarını yerinde gördüklerini söyledi.
Ulaştırmada ülkeler arası entegrasyonun ekonomik kalkınmanın dinamosu olduğunu vurgulayan Uraloğlu, şöyle konuştu: “Demiryolu yatırımlarını bu dinamonun en değerli güç kaynaklarından biri olarak görüyoruz. Bu kapsamda ‘Bir Nesil Tek Yol Projesi’ni başlattık. Asya, Avrupa ve Orta Doğu’yu birbirine bağlayacak olan bu projeyi ülkemiz için önemli bir fırsat olarak görüyoruz. Bu projenin orta koridorunun yeni İpek Yolu dediğimiz yeni İpek Yolu olması için eksikleri tamamlayacak projeleri hayata geçiriyoruz. ülke içinde Doğu-Batı ve Kuzey-Güney aksında ulaşım bağlantıları ‘Londra’dan Pekin’e Demir İpek Yolu’ Projesinin hayata geçirilmesi titizlikle ele aldığımız işlerden biridir.Marmaray, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Son 21 yılda inşa ettiğimiz Hat ve Ankara merkezli hızlı tren hatları da bu vizyonun ürünleridir.Macaristan, Almanya, Avusturya, Polonya, Romanya, Çekya, Slovakya, Sırbistan ve Fransa’dan Avrupa’nın birçok noktasına, İran’a. Doğuda Afganistan ve Pakistan, kuzeyde Rusya, Asya’da Gürcistan, Azerbaycan, Özbekistan, Tacikistan, Kırgızistan. Türkmenistan, Kazakistan ve Çin’e karşılıklı yük trenleri işletiyoruz.”
“Yarım asırlık hayalimiz olan yüksek hızlı tren işletmeciliğini ülkemizle tanıştırdık”
Uraloğlu, 2020 yılı başından itibaren Asya ile Avrupa arasında yük trenlerinin geçişinin bu iki kıtayı deniz altından kesintisiz olarak birbirine bağlayan Marmaray üzerinden yapılmaya başlandığını belirtti.
2003 yılında 1 milyon 715 bin ton olan uluslararası demiryolu yük taşımacılığının, 2003 yılına göre yüzde 158 artışla 2022 yılında 4 milyon 422 bin tona ulaştığını anlatan Uraloğlu, şöyle devam etti: Taşıma oranlarını artırmayı ve yollardaki yükü azaltın. 2053 hedeflerimiz doğrultusunda yük taşımacılığının payını yüzde 72’den yüzde 57’ye düşürmeyi, demiryollarının payını da yüzde 5’ten yüzde 22’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Yolcu sayısını 5 milyondan 270 milyona çıkarmayı planlıyoruz. Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde demiryollarında yepyeni bir döneme başladık. Biraz önce bahsettiğim uluslararası projeleri hayata geçirerek ülkemizi ticari yük taşımacılığında lider konuma taşıdık. Mevcut konvansiyonel demiryolu sınırımızı sanki yeniden yapılmış gibi tamamen yeniledik. 2003 yılında yaklaşık 11 bin kilometre olan demiryolu uzunluğumuza, 2 bin 250 kilometresi YHT ve hızlı tren sınırı olmak üzere 2023 yılına kadar yaklaşık 3 bin kilometre ekledik. Demiryolu ağımızı 14 bin kilometreye çıkardık. Yarım asırlık hayalimiz olan yüksek hızlı tren işletmeciliğini ülkemizle tanıştırdık ve Avrupa’nın 6’ncı, dünyanın ise 8’inci hızlı tren işletmecisi yaptık.”
“7 milyondan fazla insanımız doğrudan hızlı tren konforundan yararlanacak”
Uraloğlu, uzun yıllardır vatandaşlar tarafından tercih edilmeyen demiryolu yolculuğunun artık hızlı ve konforlu yolculuğun ilk adresine dönüştüğünü söyledi.
Yüksek hızlı trenlerle konforlu, hızlı ve modern seyahat hizmetinin 19 ilde doğrudan ve dolaylı olarak ülke nüfusunun yaklaşık yüzde 50’sine ulaştığına dikkat çeken Uraloğlu, şöyle konuştu: Üretim çalışmalarımız devam ediyor.Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Treni Bizi bir araya getiren sınır, sanayisi, turizm potansiyeli ve limanıyla ülkemizin üçüncü büyük şehri İzmir ile güzergah üzerindeki Manisa, Uşak ve Afyonkarahisar illerini Ankara’ya yaklaştıracak ve bölgedeki ticaret hacmini artıracak. Ankara – İzmir Yüksek Hızlı Tren Projesi tamamlandığında mevcut demiryolu bağlantısıyla 824 kilometre olan mesafe 624 kilometreye düşecek. Ankara – İzmir arası yolculuk süresi 14 saatten 3 saate ve 30 saate düşecek. dakika. 9 istasyonla Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir illerinde 7 milyondan fazla insanımız yaşıyor. direkt hızlı tren konforuyla buluşacak. Kütahya gibi çevre illerle olan etkileşim de dikkate alındığında YHT hizmetinden yararlanan nüfus daha da artacaktır.”
Hızlı trenin sağladığı konforla yolculuk süresinde hem konvansiyonel trene hem de kara yoluna göre önemli avantajlar sağlanacağına işaret eden Uraloğlu, “Yine Ankara-Afyonkarahisar arası yolculuk süresi 1 saat 40’tır. dakika, Ankara-Uşak arası ise 2 saat 10 dakikadan 6 saat 50 dakikaya inecek. Ankara-Manisa arası ise 11 saat 45 dakikadan 2 saat 50 dakikaya düşecek.” söz konusu.
“67 viyadük, 66 köprü yapacağız”
Uraloğlu, 508 kilometre uzunluğundaki projede kullanılacak hattın tasarım hızının 250 kilometre olacağını söyledi. Uraloğlu, Ankara-İzmir Hattının 116 kilometrelik bölümünün mevcut Ankara-Polatlı bölümü, 508 kilometrelik bölümünün ise Polatlı-İzmir bölümü olduğunu belirtti. Polatlı’ya kadar hızlı tren sınırından sonra başladığı için 508 kilometrelik bir projeden bahsediyoruz. Bu hattımız tamamlandığında yılda yaklaşık 13,3 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşıyacağımızı öngörüyoruz. Proje kapsamında 40,7 kilometre uzunluğunda ve 21,2 kilometre uzunluğunda 49 tünel yapılması bekleniyor. 67 viyadük, 66 köprü yapacağız. Projemizin altyapı işlerinde genel olarak yüzde 58 fiziki ilerleme kaydettik ve projeyi 2028 yılında hizmete açmayı hedefliyoruz. Ankara – İzmir Speedy Projesi’nin tamamlanmasıyla yıllık, süre, güç ve bakım masraflarının 2028 yılıyla karşılaştırılması İlk etapta karşılıklı 8 günlük tren seferi yapılacak. Maliyetler dahil kalemlerden yaklaşık 1,1 milyar lira tasarruf etmeyi hedefliyoruz” dedi.
Yüksek hızlı trenle bugüne kadar 77 milyondan fazla yolcu taşındığını belirten Uraloğlu, “2053 ulaşım ve lojistik master planımız ve yol haritamızla Ankara-İzmir gibi tüm yüksek hızlı tren projelerimizi tamamladığımızda, Mersin-Adana-Gaziantep, Halkalı-Kapıkule gibi hızlı tren hizmeti alan il sayısının 52’ye çıkacağını ifade eden Uraloğlu, demiryolu hat uzunluğumuzu 28 bin 590 kilometreye çıkaracağız.” dedi.
“Projeyle ilgili süreçler tamamlandı”
AFRAY Projesi ile ilgili olarak gazetecilerin sorularını yanıtlayan Uraloğlu, Ankara – İzmir Yüksek Hızlı Tren Hattının iyi gittiğini, önemli bir sıkıntının bulunmadığını söyledi. Projeyle ilgili süreçlerin tamamlandığına işaret eden Uraloğlu, şöyle konuştu: “AFRAY için gerekli programı yaptık. Orada temel attık ve ilk kazıyı yaptık. Gerisini Allah’ın izniyle getireceğiz. Tüm hemşerilerimiz Önümüzdeki günlerde Afyonlu vatandaşlar da orada başladığımızı görecekler. İnşallah bir sonraki programımızda da gelip kendisini yerinde göreceğiz.”